Trendi nevelés

E projektünkben partereinkkel olyan kérdésekre kerestük a választ, mint például:

Mit ad az iskola a diákoknak, a jövő pályakezdőinek?

Melyek a legfontosabb munkavállalói kompetenciák, tulajdonságok, attitűdök, amit elvárnak a cégek?

Leginkább az úgynevezett „soft skillek” /társas-készségek, érzelmi intelligencia/ azok, amik hiányoznak a pályakezdők zökkenőmentes integrálásához, azaz a fő munkáltatói elvárások: az együttműködési kompetenciák, a csapatmunkára való képesség, a kommunikáció, a szervezőkészség, a hozzáállás, a szakmai alázat, a tanulási képesség, a kitartás, a jó nyelvtudás, a mobilitás és flexibilitás.

Ezt követően összeállítottunk egy tréningtervet, ami áthidalhatja az iskolai tudás és a munkáltatói igények közötti rést. Amelyben az ikigai „rendszer szintű elmélete” helyet követelt magának. Az ikigai a következő tevékenységi területek összehangolására épít,

  • amit szeretek csinálni
  • amit jól csinálok
  • amiért megfizetnek
  • amire a világnak szüksége van

Ezeket kell először is átgondolnunk, hogy az életünk harmóniába kerülhessen céljainkkal, értékeinkkel, és hogy élvezni tudjuk a mindennapokat.

Pályaorientációs tematikánkat főképp kiscsoportos /12-14 fős/ tréningmunkára építve, középiskolai osztályközösségekben teszteltük. Elmondható, hogy a résztvevő diákok többsége kezdte megérteni a világ és saját működését. Ugyanakkor belátjuk, hogy egy hétvége kevés a tartós viselkedés rögzüléshez: ám rálátást, iránymutatást tudtunk adni a résztvevőknek, – ami hiánypótló a rendszerben, mert segíti a résztvevőket a boldogság és a siker útjához, jótékony hatása van aktuális kapcsolataikra, és saját önértékelésükre /önismeretükre/, ám hosszú távú hatása csak akkor lehet, ha gyakorolják, illetve mélyítik ezen ismereteiket mindennapi életükben, társas interakcióik során.